Familie,Hage,Galleri,Kanotur,Konserter,Lysthus

Hage (89) mat (38) Urter (26) Familie (24) Konserter (20) Økologi (20) Foredrag (19) Filosofi (15) Artikler radio tv (14) Galleri (11) Helse (11) Kanoutleie (11) Liljer (8) Interiør (7) Roser (7) Vinter (7) Peoner (6) Iris (5) Lysthus (5) Bever/fiske (4) Gamlestua (4) Geologi (3) Hønene (3) Hestene (2) Hosta (2) Program (2) Reiser (2) Reiser ferie (2) Riddersporer (2) Sommerfugler (2) pelargonia. (2) Bever (1) Veldedighet (1) krokus (1) oppussing (1) verktøy (1)

torsdag 3. april 2014

Ryddesag og øreklokker

I fjor måtte jeg kjøpe meg ny ryddesag, den gamle gode hadde sakt takk for seg med et hostende sukk. Den var 23 år gammel, så det var ikke noe å reparere på.
Fikk hjelp og råd på Felleskjøpet, med å kjøpe riktig styrke og størelse , og veiledning til starting å greier. Jeg var ivrig etter å komme i gang. Det var blitt en anseelig mengde nyskudd av ask, og bringbærkjærr, og mye annet som skulle vært ryddet bort..." Trykk på blæra å dra i snora" sa mannen .. Den startet fint i butikken.
Da jeg skulle  starte den her hjemme, gjorde jeg som mannen. trykket på blæra, å dro i snora, men starte ville den ikke... Etter mange dragninger i snora,  ente det med at jeg måtte lese bruksanvisningen.
Der sto det : Kun to trykk på blære eller mindre...ellers blir den rå. Har den blitt rå må du dra fort 25 ganger....Gurimalla å jeg dro og telte... gikk litt surr etterhvert,  om du har stått på hue å dratt i ei slik snor som er festet på en liten motor med ei stang du skal holde foten på for å få nok motstand...ja, om du har det, så vet du hva jeg snakker om... jeg var svett å svimmel og ikke så lite sint, da den forbaskede saga ikke ville starte.
Jeg tørket å lufta plugger som var blitt rå, å venta til neste dag. To trykk på blæra... fem, forte drag i snora, startknappen på sjokken på, så av,  dra i snora, ikke trykke mer på blæra...vente...vente... dra ....
Nei dette gikk ikke.
 jeg fikk hele saken inn i bilen å dro til Felleskjøpet som ligger to og enhalv mil fra Auen.
" Mannen på verkstedet bak der, kan sikkert hjelpe" sa mannen i butikken som hadde solgt meg saga, å smilte.
 Jeg var ikke i humør til å smile tilbake..Jeg smilte ivrig da han solgte meg den, det fikk være nok.
 Nå måtte jeg lære meg å bruke denne greia.
Mannen eller guttungen på verkstedet, var vennligheten selv. " Disse er litt fisefine på blæra" sa han, da jeg hadde fått lagt fra meg saga på gulvet. " Du må ikke trykke mer enn en gang, toppen to, men prøv med en og enhalv"  .."Den har lett for å bli rå " 
Jotakk det hadde jeg jo merket...det var jo derfor jeg var der. " Om den har blitt rå må du dra mange ganger ganske fort." sa guttungen.
Han satte i gang å dra som bare unggutter fulle av testosteron og livsglede kan gjøre. han dro ca 25 ganger, jeg rakk ikke å telle fra begynnelsen, så jeg fikk ikke med meg alle, jeg ble helt perplex av raskheten hans. Jeg hadde ikke mulighet til å dra på den måten...
 Jeg er 60 år med vonter både her og der... Om sagen trenger den omgangen hver gang den skal starte, og om jeg da får startet den,  er jeg ferdig,  utkjørt, .  klarer ikke å gå med saga å jobbe etterpå.. Dette så dystert ut, jeg var iferd med å gi opp, spurte om han heller kunne komme opp å gjøre jobben, jeg skal betale sa jeg...
"Nei dette klarer du" sa han og smilte et stort sjarmerende smil, ikke så han svett ut engang etter det han hadde gjort. " Bare husk det med blæra.." sa han med glimt i øye...
Jeg fikk saga inn i bilen igjen å kjørte slukøret hjemmover, jeg hadde stor skepsis til saga. Vi var komme helt galt ut med hverandre, og jeg orket ikke prøve da jeg kom hjem, gikk å la meg i lekestua for å hvile middag. Jeg var helt utslitt av hele greia...
Dagen etter prøver jeg.  Er så hvidt borti blære en gang , tør ikke mer, vill ikke at den skal bli rå... setter foten på stanga rett nedenfor motoren, setter på starteren på handtaket, skjekker at sjokken står i riktig stilling. Jeg trekker pusten å drar fem raske drag.
DEN STARTER! Det bråker noe helt innfernalskt, for jeg står inne i garasjen, det er et lydhelvete! Jeg får av sjokken og starteren så bladet slutter å gå rundt. den roer seg...Ligger der å puttrer, en godlyd jeg med en gang likte, akkurat som den ville si " Nå var du flink , det er slik jeg vil ha det"....Jeg hadde ikke tatt på meg øreklokkene og heller ikke selene som jeg må ha på meg.
 Jeg var jo ikke sikker på om jeg klarte å få startet den, så nå ble det et styr og stress for å få dette på , å få hengt den på siden av selen der det er en krok å feste den i..Jeg var redd den skulle finne på å stoppe... men nei, den  puttret godlynt til jeg hadde fått den på plass i selen,
 Jeg kunne puste lettet ut.
 Jeg gikk mot det første og beste busskasse jeg så for å prøve hvordan den tedde seg, Jeg trykket inn gassen å slang sagbladet inn i bringbærkjærret . Saga hvinte så det jomet mellom fjellene, lyden blir forsterket her på grunn av elva og kommer tilbake fra Tempelturen,  som det heter på den andre siden .
 Lyden er volsom... Jeg tar øreklokkene ordentlig på, det ble bedre. Dette skal gå bra sier jeg til meg selv, å går løs på kjærret nedover mot bryggerhuset, dette går jo helt perfekt! Jeg smiler å svetter, og er ikke så lite stolt av meg selv.
I dag er første gang denne sessongen at jeg tar i saga, jeg er spent på om den kjenner meg igjen, om den har bensin og olje nok, joda, jeg kontrolerer alt før jeg prøver å starte.
Et trykk på blæra. Fem raske drag..Den starter med en gang !  Jeg ble så glad ! Jeg kommer virkelig til å få bruk for denne saga , det er mye å rydde på rundt hus og hage når en ikke sprøyter med Roundup eller annet svineri.
Bensintanken  varer akkurat en time med rydding. Det er ganske kjekt for da er også kroppen min ferdig, den sier klart ifra at en time med den saga er nok....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar