Familie,Hage,Galleri,Kanotur,Konserter,Lysthus

Hage (89) mat (38) Urter (26) Familie (24) Konserter (20) Økologi (20) Foredrag (19) Filosofi (15) Artikler radio tv (14) Galleri (11) Helse (11) Kanoutleie (11) Liljer (8) Interiør (7) Roser (7) Vinter (7) Peoner (6) Iris (5) Lysthus (5) Bever/fiske (4) Gamlestua (4) Geologi (3) Hønene (3) Hestene (2) Hosta (2) Program (2) Reiser (2) Reiser ferie (2) Riddersporer (2) Sommerfugler (2) pelargonia. (2) Bever (1) Veldedighet (1) krokus (1) oppussing (1) verktøy (1)

lørdag 26. april 2014

Vannpost i hagen, og rørleggere å sånt

Jeg hadde bestemt meg allerede i fjor, at jeg skulle spandere meg en vannpost i hagen. Siden ti år tilbake da glassverandaen ble bygd på huset, har det vært lite med utevann...Vannkranen sto iveien for murerene da de muret sokkelen, så de fjernet den... og den ble aldri montert på igjen... ja,ja sånn går årene og man venner seg... jeg har hatt utekran bak gamlestua, så helt forlein har jeg ikke vært, men det har vært alldri så lite tungvindt, når alle blomstene skal vannes.
På hagemessa på Lillestrøm kom jeg over en stand med Engelsk hagepynt i støpjern, der var det blant annet en fantastisk flott vannpost!  Jeg hadde kommet med toget , så det å få med seg en 65kg. tung vannpost var litt utenkelig.
I år tok jeg også toget, men Inger min venninne hadde bil, og vi skulle til hennes hytte i Son etter messen. " Jeg tar den med i bilen" sier Inger, da jeg sto der å diskuterte fraktmuligheter med selgeren.
Som sagt så gjort. Selgeren fikk bært den ut i bilen i to deler, og vannposten ble med på en tur til Son , og jeløya i Moss, før den ble fraktet til Auen og plasert på låven.
Tusen takk til snille Inger!
 jeg har fortalt før her inne på bloggen om varmtvannsberederen som gikk i stykker og rørlegger Bård som fikser ting mens han smiler. Jeg nevnte min plan om å kjøpe vannpost til han og muligheter for montering, da han var her sist, noe han mente kunne fikses lett.
" Bare ring når du har fått kjøpt den, så kommer jeg å fikser dette vøttø" sier Bård.
Så i går kom Bård etter avtalt tid, og fikk vannposten på plass, etter litt diskusjon om plasering, og rørdeler som måtte til, for vannposten hadde ingen monteringsbruksanvisning, ingen rørdeler utenom messingkrana, og skruer til å skru underdel og overdel sammen, men etter litt tenking og en tur oppom låven for å se om det var noe(n) rør (deler) der som kunne passe, å jammen fant han litt av vært der!
 En gammel låve med kjekt å ha ting...:)
Da vi hadde leitet å funnet noe han kanskje kunne bruke. Satte han i gang, for Bård hadde også tatt med seg litt av hvert i bilen, så han skulle slippe å kjøre ned til byen igjen for å hente deler.
Jeg begynte å potte om blomsterpotter i glassverandaen for å holde meg i nærheten i tilfelle han trengte  noe, og Bård plystret og skrudde rør. " Nå må jeg ta vannet ditt, er det greit?" spurte Bård. Jeg hadde akkurat fylt opp noen blomsterkanner med vann, og kaffe hadde jeg på kanna, så det var helt greit at han tok vannet. Så borret han i vegg for å finne vannledning fra innsiden, skrudde på stoppekran der og borret hull i støpjernet på baksiden av vannposten for å få røret inn til selve messingkranen. Utrolig mange deler som skal til for å gjøre en slik jobb!
" Nå har du vann igjen " sa Bård " Kom her så skal jeg vise hvordan du må stenge denne nye krana om vinteren"
Innunder den gamle porselensvasken i hvilerommet mitt, hadde han koblet seg på vannledning å satt på stoppekran, og denne må jo stenges , så det ikke fryser og røra sprenges istykker av is.
."De må tømmes for vann etter at du har stengt, den lille skruen og den hvite dingsen der, den må åpnes"
 Joda han er flink til å forklare hvordan ting fungerer, og får meg til å forstå hvor viktig det er at ikke noe fryser istykker i vinterkulda.
Vi er like spente trur jeg, da han skal teste messingkrana for første gang. "Ojsann! her kommer det vann flere enn ett sted! " utbryter Bård.
 Det er to små hull som ikke kan sees engang, men to syltynne dusjstråler spruter ut fra godset på messingkrana i tillegg til at det renner ut av krana der det skal.
Jøss, ja dette var ikke bra, jeg henter brosjyren jeg har fått med meg fra messa å ringer forhandleren.
Han beklaget, og skulle sende ny messingkran til mandag. " Men jeg betaler ikke rørleggerkostnadene som du får ved en ekstra kjøretur for rørleggern"
Det kom kort å konsist, det var ikke noe å diskutere. Bård prøvde også å snakke med han i telefonen,. "Det er fem mil for meg å kjøre frem og tilbake" sier Bård.
" Det får ikke hjelpe sier forhandleren" Du får vise henne hvordan den skal monteres"
Å det gjør Bård.
 " Du må holde med ei tang i røret inni her, pass på at ingen av disse delene rører på seg når du tar den andre tanga å vrir av krana, for da kan det bli lekasje..."
Guri malla... jo jeg skal vel klare dette. " Du får bare ringe så skal jeg forklare for deg igjen, når krana er kommet " sier Bård
Vi er enige om at vannposten er fin og at vi har fått plasert den riktig der den står å spruter ukontrolert... " Her har det manglet kvalitetsikring" sier Bård og syntes det er leit å måtte gå inn å stoppe vannspruten på stoppekrana under porselensvasken.
Han har brukt hele formiddagen og litt til på jobben, mens jeg har stått ved blomsterbordet å pottet om pelargoniar, og endelig fått satt stiklinger, som hadde rotet seg for lengst, i leirpotter med jord.
Jeg fikk tatt resten av plantene som fortsatt sto i kjelleren opp å plasert både Gingo Bilobatreet og liljer på uteplassen. Skaugumbegoniane ble delt og pottet, med god økologisk jord de også..
jeg fikk også sådd ringblomster og blomstererter, så jeg var riktig fornøyd med egeninnsatsen denne formiddagen
Bård begynte å skrive opp alle deler som var brukt og takket for oppdraget." Bare ring om det er noe" sier han i det han plystrende forsvinner inn i Comfortbilen, etter å ha ryddet opp etter seg.
Nå har jeg skrivd en e-post med reklamasjon på messingkrana, og skrivd litt om dårlig kvalitetsikring, og postadressen min, så er det bare å vente...
Imellomtiden må jeg innunder porselensvasken å skru av og på stoppekrana for å vanne blomstene ute...
Men pen er den..vannposten :)
Takk til  rørlegger Bård
 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar