Familie,Hage,Galleri,Kanotur,Konserter,Lysthus

Hage (89) mat (38) Urter (26) Familie (24) Konserter (20) Økologi (20) Foredrag (19) Filosofi (15) Artikler radio tv (14) Galleri (11) Helse (11) Kanoutleie (11) Liljer (8) Interiør (7) Roser (7) Vinter (7) Peoner (6) Iris (5) Lysthus (5) Bever/fiske (4) Gamlestua (4) Geologi (3) Hønene (3) Hestene (2) Hosta (2) Program (2) Reiser (2) Reiser ferie (2) Riddersporer (2) Sommerfugler (2) pelargonia. (2) Bever (1) Veldedighet (1) krokus (1) oppussing (1) verktøy (1)

onsdag 16. juli 2014

Krabbekveld

Jeg er jo ei landkrabbe,men jeg har i min barndom smakt krabbeklør som onkel  hadde fanget og tilberedt. Jeg har jo også smakt ferdig tilberedde kraddeskjell.
Men i to dager har jeg vært på besøk hos min bror Thorstein Sannes, ja han som var mentor i Farmen
 Han har et paradis nede ved Rakkestad i Bamble.
Vind, sol, regn, makrellstim, krabbeteiner, strand saltsjø og måker.
Herlige dager. Her ble det murt steingulv,den ene timen, og dratt krabbeteiener den andre... yrende liv av små og store. selvrøyket makrell på bordet til lunsj og en fantastisk krabbefangst, som ble tilberedt og spist i de små timer, med fyr i bålpannen og godt i glasset.
Sovnet som en sten etter å ha renset å spist to krabber. loff, Bjørnerot, majones, sitron og øl. som tilbehør.
Må innrømme at jeg måtte ha hjelp både til å ta vekk paven, og dele huset, men ellers klarte jeg meg bra, å rensket ut alt krabbekjøttet. Dette er tidkrevende å hyggelig, med gode smaksopplevelser som belønning.
Morgenbadet ble tatt kl 0830 i forfriskende saltvann som holdt 20 grader.

 Krabbene ligger til avkjøling etter å ha blitt kokt.
 

 Små og store renser krabbe, med stor konsentrasjon.
Bjørneroten og kruspersill er godt som krydder til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar