Familie,Hage,Galleri,Kanotur,Konserter,Lysthus

Hage (89) mat (38) Urter (26) Familie (24) Konserter (20) Økologi (20) Foredrag (19) Filosofi (15) Artikler radio tv (14) Galleri (11) Helse (11) Kanoutleie (11) Liljer (8) Interiør (7) Roser (7) Vinter (7) Peoner (6) Iris (5) Lysthus (5) Bever/fiske (4) Gamlestua (4) Geologi (3) Hønene (3) Hestene (2) Hosta (2) Program (2) Reiser (2) Reiser ferie (2) Riddersporer (2) Sommerfugler (2) pelargonia. (2) Bever (1) Veldedighet (1) krokus (1) oppussing (1) verktøy (1)

søndag 10. august 2014

Vannpomper og trøkktanker og vannmangel og sånt

Jeg har egen brønn her på Auen, flott rent vann fra 65 meters dypt borrehull. Vannkvaliteten er helt topp den, men det er bare det at det vil ikke komme opp i andre etasje, der jeg har badet, og vaskemaskin...
Greit å få vann til å koke mat og kaffe, og får saktens vannet litt planter ..men det hadde vært greit å få vasket klær å dusja også.
Det var her rett før helga, da sa det helt stopp i andre våningen. jeg har en trøkktank i kjelleren, og den må etterfylles med luft for å få trykk nok.. jeg har desverre ikke satt meg så nøye inn i hvordan den fungerer, har bare forstått, at om man fyller for mye luft,  så vil den eksplodere...det er det jeg har vært mest opptatt av, og bekymret meg for..ikke at vannet skulle forsvinne.. forstår at jeg har hatt fokus på feil sted.
Det står et tolv volt batteri og ei lita pompe slik som man skal pompe luft i bilhjul med der nede i kjelleren ved siden av trykktanken.
jeg liker ikke kjellere, det har jeg fortalt før her på bloggen.. så jeg går ikke akkurat rundt å studerer alt som er der nede.. men nå måtte jeg ned å se om jeg klarte å få vannet tilbake.
Jeg fant en lapp på veggen rett opp for trøkktanken.
 jøss!  det var min håndskrift.!
 En oppskrift jeg hadde skrivd en gang for mange år siden på hvordan jeg skulle forholde meg når vannet gikk..eller når det ikke kom mener jeg..
Kranen skal være åpen så vannet kommer ut leste jeg,og så det røde håndtaket nede ved gulvet på et rør som gikk ut fra tanken. Se at tanken er under 1-bar..det er ei klokkelignene sak på tanken med tall på. sett på strømmen, og koble på pompa på ventilen øverst på trykktanken.
Gurimalla, her måtte strømmen omformes via et bilbatteri jeg kobler det sammen rød og sort ledning på en dings på denne lille bilhjulpompa, før jeg setter støpsele i kontakten. Pompa begynner å dure og riste, jeg får festa den på ventilen.. Vet ikke om det kom mer luft ut enn inn i det jeg fikk koblet det sammen.. dette her var ikke morro...sto der i halvmørke å prøvde å se om pila på klokka rørte seg. Den sto på null, på oppskriften sto det at den skulle være på 2,2-bar..
Da jeg hadde stått der i bråket fra pompa i noe som føles som en liten evighet ca. en halv time.hadde ikke pila lea seg det grann..
Dette går ikke,  jeg får ta meg en tur til byen å få litt informasjon om hva jeg bør gjøre.
 Dette utstyret ser ganske så hjemmesnekra ut, det kan ikke være mulig at den skal fylles med luft på en slik måte.. det må finnes lurere måter å gjøre det på.
jeg har alltid en flaske med vann i kjøleskapet, glad for det, for nå er det  ikke vann i første heller..min mistanke om at jeg slapp ut luft, istedet for å få luft inn var nok riktig..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar